maanantai 12. elokuuta 2013

Lakeuksilla

Elämänlangalla ollaan tänään vähän myöhään liikkeellä, sillä viikonloppu meni jälleen Seinäjoella ja palailimme kotiin vasta tänään iltapäivällä.

Kuvassa eteläpohjalaisille tuttu maamerkki, Lakeuden ristin kirkko. Torniin en kiivennyt, mutta pitkästä aikaa kävin itse kirkossa sisällä, ensin lauantaina opastetulla Alvar Aalto -kierroksella ja sitten sunnuntaina valtakunnallisten Kotiseutupäivien päätösjumalanpalveluksessa.


Tämän kesän Seinäjoen vierailulla perinteinen sukulaisvierailu yhdistyi minulla mukavasti työmatkaan, kun Kotiseutupäivät pidettiin eteläisellä Pohjanmaalla. Työelämässäni Espoon Kaupunginosayhdistysten Liitto ry:n järjestösihteerinä olen vahvasti mukana kotiseututyössä, joten pääsin työn puolesta osallistumaan tähänkin tapahtumaan.


Kotiseutupäivillä näkyi luonnollisesti vahvasti paikallisuus. Konferenssikassi, joka minulla tietysti heti pääsi neulepussiksi, on Lapuan kankureiden käsialaa. Kotiseutupäivien logo on kudottu kankaaseen, ei painettu, ja materiaalina on puuvilla-pellavasekoite.


Pussiin pistettävä neule on työnimeltään Lakeuden kutsu, ja se on täysin improvisoitu top down -pusero minulle itselleni. Tämä kuva on menomatkalta junasta, nyt työ on jo suljettuna neuleena ja ulottuu pian vyötärölle. Kaula-aukosta tuli himpun pieni, mutta katsotaan mitä tästä tulee. Sileä neule valikoitui pintaneuleeksi ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että halusin konferenssityöksi jotain mahdollisimman aivotonta. Harmillisesti minua ei kuitenkaan sukatuttanut lainkaan, koska sukkaneulehan olisi ollut mitä mainioin tähän tarkoitukseen. Itselleni taas neulon siksi, että minulle on vuosien mittaan muodostunut tavaksi tehdä jotain ihan vain minulle, kun käymme Seinäjoella.

Nyt on aika palata taas kirjaprojektiin: materiaalien pitäisi olla valmiina kuun loppuun, joten nyt kaikki pitämään peukkuja, että parina seuraavana viikonloppuna ei sada pääkaupunkiseudulla. En millään muotoa haluaisi organisoida projektin kuvausaikataulua uudelleen!

Näissä tunnelmissa Elämänlangalla tällä viikolla. Ensi viikolla ehkä jälleen Making of Puserot puikoille -ohjelmaa.

Ei kommentteja: